"Bavorská vláda má zájem o rychlejší a kvalitnější mezistátní spojení. Proto se v budoucnu počítá s modernizací úseku Plzeň - Domažlice, tedy také s jeho elektrifikací," řekl Petr. Jde o propojení Prahy a Mnichova s miliony lidí. Mezi velkými aglomeracemi se vyplatí hromadná, rychlá a bezpečná železniční doprava, dodal.
Podle něj šlo o vůbec první propojení Česka se západní Evropou. Už v roce 1851 existovalo spojení z Prahy do Drážďan a až 11 let později se povedlo na jihozápadní Evropu. Podle Petra všechny tratě, které vznikly později, zanikly dříve. Po plzeňské linii se ale vozilo železo a zboží a dráha tak byla ekonomicky velmi úspěšná. "Ale po 30 letech bylo třeba investovat, ale soukromý kapitál to nechtěl, a tak v roce 1895 nezbylo nic jiného než to zestátnit, aby to vůbec fungovalo dál," dodal.
Trať Plzeň - Praha je podle Petra v osobní dopravě velmi využívaná, ale jejímu ještě většímu rozvoji brání dálnice a soukromí autobusoví dopravci, kteří konkurují cenou i jízdní dobou. "Navíc trať je 114 kilometrů dlouhá v původní stopě a dálnice je o třetinu kratší. Takže dokud nebudou hotové nové tunely a úplná rekonstrukce, tak je trať těžko konkurenceschopná. I když zase jsou lidé, kteří preferují bezpečnější vlak," dodal. Celková délka trati z Prahy až do Furth im Waldu měří 190 km. Postavena byla za dva roky, pracovalo na ní i 25.000 lidí najednou.
Trasa byla hodně využívaná nákladní dopravou. Díky ní plzeňská Škoda i pivovar získaly nové trhy. Ale nyní je to horší, protože kopíruje dálnici. "Válcují to kamiony, i když mají sedmkrát větší spotřebu pohonných hmot," řekl Petr. "Dnes tam jezdí čtyři páry rychlíků, které spojují Prahu a Mnichov, takže je vidět, že propojení je vytížené a žádá si modernizaci," šéf plzeňské oblasti Českých drah Vladimír Kostelný. Nákladní doprava je slabší, protože tranzit směřuje hlavně přes Děčín. V Plzeňském kraji je Plzeň - Domažlice jednou ze tří nejhlavnějších tratí. Proto tam ČD nasazuje nové motorové jednotky, aby se provoz zkvalitnil.
zdroj: ČTK